معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان:

تشکیل ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان همدان 

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از تشکیل ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۳۵۹۱۰

به گزارش جام جم آنلاین همدان، عباس نجفی در جلسه مشترک ستاد پيشگيري و رسيدگي به جرائم انتخاباتي دادگستری استان و هیئت استانی پیشگیری از تخلفات تبلیغاتی انتخابات استانداری همدان بیان کرد: این جلسه مشترک به منظور تعامل و همفکری اعضاء این دو ستاد برگزار گردیده تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه سالجاری به بهترين شکل، پرشور و با كمترين حاشيه برگزار شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: درخصوص اجراي مصوبات جلسه گذشته، تمامی 16 شعبه ويژه رسيدگي به جرايم انتخاباتي اعم از دادسراها، دادگاه‌هاي بخش و دادگاه‌هاي كيفري 1 و 2 و دادگاه تجديدنظر جهت رسیدگی فوری و سریع در اینحوزه پيش‌بيني و به ضابطین اعلام شده است همچنین دوره‌هاي آموزشي تخصصی نیز برای قضات شعبات ویژه، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اصلاحات و تغییرات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ضمن هماهنگي با فرمانده محترم فراجا استان برای كليه پرسنل انتظامی موارد تغييرات قانون انتخابات و عناوين مجرمانه آموزش داده خواهد شد همچنین با حضور رئيس كل محترم دادگستری استان نیز يك جلسه توجيهی آموزشي ویژه قضات محترم دادگستری استان تشکیل می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اظهار کرد: فعاليت‌هاي انتخاباتي نامزدها در ستادهاي تبليغاتي آنها مستمراً هم مورد رصد و پايش اطلاعاتي امنيتي و انتظامي قرار گرفته و به عامل يا عاملين تخلفات و جرايم انتخاباتي به ويژه در صورت دامن زدن به اختلافات قومي و مذهبي، تذكر و هشدار لازم داده شود و در صورت تکرار تخلف به مراجع قضایی جهت تشکیل پرونده معرفی خواهد شد. 

نجفی تأکید کرد: بحث فعاليت‌های تنش‌زا نامزدها و ستادهای تبليغاتي آنان به ويژه در زمينه تخريب چهره و وجه نامزدهای رقيب، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، و نظاير آن باید به صورت مستمر مورد رصد قرار گرفته و تذكر و هشدار قانوني به آنها داده شود.

وی ادامه داد: جلسه توجيهی نامزدها نیز توسط ستاد پيشگيری و رسيدگي به جرايم انتخاباتی با نامزدهای احراز صلاحيت شده مانند سنوات گذشته پس از تأييد صلاحيت و اعلام لیست نهایی برگزار می‌گردد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از تشکیل دو کمیته تخصصی ویژه انتخابات خبر داد و افزود: کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی با مسئولیت دادستان محترم تشکیل خواهد شد زیرا عمده تبلیغات و برخی تخلفات در این فضا صورت می‌گیرد که باید به موقع رصد و اقدام شود همچنین كميته هماهنگي و تبادل اطلاعات انتخاباتي نیز در راستای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر متولیان امر تشکیل خواهد شد.

نجفی بیان کرد: هر دستگاه باید از ظرفیت سامانه‌های گزارش‌دهی مردمی در بحث جرايم و تخلفات انتخاباتی به خوبی استفاده نمایند برای مثال سامانه سجام قوه قضاییه از این ظرفیت برخوردار است كه مردم به راحتی و بدون اينكه هويت وی مشخص شود جرائم و تخلفات را در حوزه‌های مختلف گزارش کنند و موضوع توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان پیگیری شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از تخلفات در زمان انتخابات، به دلیل عدم آگاهی و شناخت مردم از قوانین و ضوابط این حوزه است، به عبارتی فرد از اینکه تخلفی را انجام داده اطلاعی ندارد، به همین دلیل ضرورت دارد تا قوانین انتخابات از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها